Strona główna » ZDROWIE » żywienie » Zasady zdrowego żywienia

 
 

Zasady zdrowego żywienia

 

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

plakat_pro

Co to jest piramida zdrowego żywienia?

  • Kompleksowa idea żywienia, której realizacja daje szanse na zdrowie, długie życie oraz zachowanie sprawności fizycznej i umysłowej do późnych lat życia
  • To graficzny opis odpowiednich proporcji różnych ,niezbędnych w codziennej diecie grup produktów spożywczych ,im wyższe piętro piramidy tym mniejsza ilość i częstotliwość spożywanych produktów
  • Kierowana do osób zdrowych w celu zachowania dobrego stanu zdrowia, przy występujących schorzeniach konieczna jest konsultacja ze specjalistą

Obraz1

 

Najnowsza wersja anno domini 2016 zawiera spore, można powiedzieć rewolucyjne zmiany.

  • U podstawy piramidy znalazła się aktywność fizyczna czyli minimum 30 minut ruchu dziennie w dowolnej formie
  • Na następnym pięterku kolejne „niespodzianki”- które można w skrócie nazwać – śmierć kanapkom- bo zamiast wyrobów mącznych i zbożowych na II miejscu są warzywa i owoce -3/4 warzyw w różnych kolorach i ¼ owoców a obok piramidy widzimy dzbanek z wodą której winniśmy wypijać 1,5 l dziennie
  • Następnie zboża, ziarna oraz pieczywo z pełnego ziarna, unikanie produktów przetworzonych
  • Na kolejnym pięterku nabiał choć nie koniecznie mleko raczej kefiry, sery, maślanki
  • Na najwyższym piętrze umieszczono rośliny strączkowe razem z mięsem ( drób i ryby ) jako źródła białka.
  • Po prawej stronie piramidy widzimy też nowość : z i o ł a. Zaleca się zastąpić zbyt dużą ilość soli kuchennej ziołami, które pod względem walorów odżywczych ( witaminy, minerały, antyutleniacze) przewyższają sól, nawet tę dobrego gatunku czyli alpejską.
  • Na samym wierzchołku mamy oleje i orzechy choć wartość odżywcza orzechów jest nieporównanie większa w stosunku do olejuNie ma co ukrywać wszystko zależy od nas codziennych konsumentów

Obraz2

1. CURRY – Mieszanka przyprawowa z Indii – ułatwia wydzielanie żółci, spalanie tłuszczu, przemianę materii; ogrzewajaca do gorącej

2. CYNAMON – Stosowana przy przeziębieniach, ogólnym osłabieniu, bólach mięśni, biegunce, chorobach skóry i zakłóceniach rytmu serca, znacząco obniża poziom cholesterolu; ogrzewający

3. CZĄBER – Polecany do ułatwienia trawienia ciężkostrawnych dań, posiada właściwości odkażające i przeciwbakteryjne, pobudza perystaltykę jelit, działa moczopędnie; ogrzewający

4. ESTRAGON – Posiada właściwości żółciopędne, dużo prowitaminy A i C właściwości rozkurczowe, wiatropędne, przeciwwzdęciowe i poprawiające trawienie, działa wyksztuśnie, grzybobójczo i antybakteryjnie, szczególnie w formie nalewki i olejku eterycznego, zmniejsza napiecia przedmiesiączkowe; ogrzewający

5. GAŁKA MUSZKATULOWA – Wspomaga układ nerwowy, przeciwdziała melancholii, wspomaga oczyszczanie krwi,odtruwa,, korzystna przy ospałości, zmęczeniu i osłabieniu koncentracji, posiada właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe, zwalcza wolne rodniki doskonale łączy się z szpinakiem i brokułem; ogrzewająca

Obraz3

6. GOŹDZIKI – Lecznicza bomba atakująca wolne rodniki, oczyszczają organizm z toksyn, dezynfekują, wzmacniają  układ odpornościowy, niezastąpione w profilaktyce dny moczanowej pasują do pieczonych jabłek i czerwonej kapusty; ogrzewający

7. IMBIR – Prusza zastoje jelitowe, hamuje proces powstawania zakrzepów, zawiera magnez, wapń oraz potas, poprawia ukrwienie mózgu, zwiększa koncentrację, wydajność umysłową, obniża cholesterol, porusza zastoje żółci, mocno rozgrzewa, przynosi ulgę chorym stawom, leczy migreny i ból mięśni, najlepiej używać w postaci świeżego kłącza; ogrzewający do gorącej

8. KARDAMON – Dynamicznie porusza metabolizm, rozgrzewa nerki, pomaga w dolegliwościach żołądkowych, niestrawnościach, wzdęciach, dodawany do napojów działa rozgrzewająco i przeciwbakteryjnie, dodany do parzenia kawy nadaje jej cudowny smak i aromat; ogrzewający

9. KMIN RZYMSKI – Nazywany też kumin, pobudza procesy trawienne, działa przeciwgnilnie, przeciwzapalnie i rozkurczowo, zawiera żelazo, mangan, wapń i magnez, dobrze wpływa na układ krwionośny i immunologiczny; ogrzewający

10. KOLENDRA – Nasiona, przyspiesza trawienie i wchłanianie pokarmu, działa przeciwbakteryjnie oraz przeciwgrzybicznie pasuje do pieczonej dyni, zup i dań jednogarnkowych; neutralna do ochładzającej

Obraz4

11. KURKUMA – Jedna z najlepszych naturalnych substancji przeciwnowotworowych, zawiera kurkuminę blokującą przerzuty, wykorzystywana również w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów, cukrzycy  oraz w profilaktyce Alzheimera, skuteczna broń przeciw grzybom, i bakteriom, redukuje zły cholesterol, ma duże działanie oczyszczające jelito grube, nerki i wątrobę; ogrzewająca

12. SŁODKA PAPRYKA – Zawiera witaminy CiB, sporą część beta-karotenu oraz olejki eteryczne, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia apetyt, ma właściwości przeciwzapalne i bakteriobójcze; ogrzewajaca

13. TYMIANEK – Wzmacnia sprawność układu nerwowego, poprawia sprawność umysłową, zwiększa łaknienie, działa moczopędnie, napotnie, wiatropędnie, zwalcza pasożyty jelitowe, działa dezynfekująco, przeciwkaszlowo, przeciwzakrzepowo, ściągająco, znieczulająco, konserwuje żywność, niezbędny przy osłabieniu, anemii, niskim ciśnieniu krwi, najlepszy świeży w doniczce; ogrzewający

14. OREGANO – Ma silne działanie przeciwgrzybiczne,jest termiczny; ogrzewający

15. CZARNUSZKA  – Nazywana „złotem Faronów” ma działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne, bakteriobójcze, stosowany na skórę pomaga w leczeniu trądziku, atopowych zmian skórnych a nawet grzybicy, osoby chore na astmę powinny jej często używać w kuchni, ma pozytywny wpływ na wątrobę – odtruwa jej miąższ, pasuje do pieczonego buraka, humusu; rozgrzewająca

Obraz5

Równowaga kwasowo- zasadowa

Podobnie jak temperatura ciała zdrowego człowieka wynosi 36.6 stopni Celsjusza, również równowaga pH powinna być utrzymana w ściśle określonych wąskich ramach. Podstawowe słowo, o którym trzeba pamiętać to RÓWNOWAGA. W badanej krwi wartość pH winna wynosić około 7,36 pH, więc jak widać jest lekko zasadowa. W warunkach domowych wystarczy wykonać test z papierkiem lakmusowym podczas badania moczu.

Równowaga kwasowo- zasadowa  decyduje o naszym stanie zdrowia, ma duże znaczenie w przypadku walki z nadwagą.

            Dlaczego ?

Zbyt duża ilość kwasu w organizmie pozbawia krew tlenu, przez co ulega spowolnieniu przemiana materii. Czyli w jelitach pod wpływem fermentacji tworzą się drożdże, grzyby, pleśnie a wytworzone przez nie toksyny mają bardzo niekorzystny wpływ na komórki naszego ciała. Są podłożem dla rozwoju komórek nowotworowych. Codziennie dostarczamy do organizmu 80-90% pokarmów i napojów, które wytwarzają kwasy, choć wiele z nich ma słodki smak.

Obraz7

OBJAWY  ZAKWASZENIA ORGANIZMU

  • Ciemne kręgi pod oczami
  • Bóle głowy
  • Niestrawność
  • Zawroty głowy, mroczki przed oczami,
  • Uderzenia krwi do głowy
  • Gorycz lub kwas w ustach,
  • Częste przeziębienia, osłabienie fizyczne,
  • Łamliwość paznokci, wypadanie włosów
  • Stany lękowe i depresyjne

Obraz8

Przeciwdziałanie:

  • Ustalenie proporcji spożywanych przez nas pokarmów
  • Właściwe przygotowywanie posiłków
  • Regularne ich spożywanie
  • Aktywność na świeżym powietrzu
  • Ćwiczenia oddechowe usprawniające proces odkwaszania
  • Tabela podstawowych produktów codziennego żywienia według  skali  wskaźnika zasadowośc

 Właściwości spożywanych pokarmów – zboża i ziarna

kasza  jaglana – proso z którego powstaje kasza jaglana to jedno z  najstarszych ziaren występujących powszechnie na całym świecie. Do czasu sprowadzenia ziemniaka stanowiło główny pokarm biedniejszej ludności.

Zalety: jest bezglutenowa !!!  jako nieliczna wśród produktów zbożowych ma właściwości zasadotwórcze. Zasobna w wit. z grupy B, lecytynę oraz substancje mineralne, zawiera również wapń, fosfor i potas. Jest doskonałym źródłem żelaza ze wszystkich kasz, a także naturalnym źródłem krzemu, który zapewnia  zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych i zapobiega odkładaniu się w nich tłuszczu – reguluje proces mineralizacji kości, przyspiesza regenerację po urazach.

Obraz9

amarantus – zboże nowe na naszych stołach również bezglutenowe, ziarna są lekkostrawne i zawierają dużo błonnika, dlatego można go stosować w leczeniu zaparć. Dość wysoka zawartość żelaza sprawia, że jest doskonałym produktem w walce z anemią.

ryż pełnoziarnisty – najbardziej znany produkt zbożowy na świecie, bogate w potas ziarenka zapewniają organizmowi równowagę kwasowo- zasadową lecz warto sięgnąć po odmianę brązową lub czerwoną gdyż ryż biały jest rafinowany i kwasotwórczy. Ryż usprawniając trawienie jest dobrym ,naturalnym lekarstwem na choroby układu pokarmowego, układu krążenia, porusza też zastoje w nerkach.

Obraz10

czarny  ryż – jest krwiotwórczy, ma zastosowanie w leczeniu anemii, wzmacnia osłabione nerki ( jeśli komuś marzną stopy to znak, że nerki nie pracują na pełnych obrotach ) działa  na żołądek, poprawiając jego zdolności trawienne zawiera antocyjany czyli pigmenty zapobiegające rozwojowi nowotworów.

kasza  gryczana – energetyzująca, pożywna, bezglutenowa, zawiera sporo białka i cenne aminokwasy – jest doskonałym źródłem magnezu i żelaza, doskonale komponuje się z burakiem, brokułem, kalafiorem i cukinią

orkisz – zawiera gluten, wzmacnia organizm, pomaga budować zdrową krew doskonały do wypieków chlebów,bułeczek i ciast. Ma sporo węglowodanów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, soli mineralnych, bogaty w żelazo, magnez, wapń jest źródłem witamin A,E,D

Obraz11

Właściwości spożywanych pokarmów zdrowe tłuszcze

Tłuszcze nienasycone, a przede wszystkim niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Choć trzeba wiedzieć, że zdrowie dają nam  wtedy, gdy używamy je na zimno.

  • Do obróbki termicznej ( pieczenia i smażenia ) można używać oleju kokosowego, lecz ważne jest aby był tłoczony na zimno i nierafinowany.
  • W naszej codziennej diecie tłuszcze powinny stanowić co najmniej 3 % całkowitej zawartości.
  • W codziennym użyciu  należy korzystać z różnych olejów gdyż mają one bardzo dobry wpływ na nasze narządy: wątrobę, jelita, żołądek, skórę, włosy lecz zawsze z umiarem. Dobrze dobrany tłuszcz poprawia trawienie ale zjełczały i źle przechowywany jest dla organizmu  dużym ciężarem

Olej  kokosowy – najlepszy nierafinowany, tłoczony na zimno, posiada właściwości prozdrowotne. Kokos łączy kwasy tłuszczowe z witaminami z grupy B, kwas foliowy, magnez, potas, żelazo, fosfor i cynk. Poprawia wchłanianie wapnia i magnezu wspomagając rozwój  kości i zębów. Przyśpiesza gojenie ran, łagodzi procesy chorobowe skóry, opóźnia jej starzenie.

Olej lniany – spożywanie tego oleju wyrównuje poziom kwasów tłuszczowych omega -6  i omega-3, obniża poziom złego cholesterolu, wskazany przy chorobie nadciśnieniowej ,miażdżycy, u panów wspomaga leczenie prostaty, pomaga na koncentrację, przeciwdziała rozwojowi schorzeń neurologicznych np. choroba Alzheimera czy stwardnienie rozsiane. Wskazany przy leczeniu schorzeń skórnych ( łupież, łojotok ) Jest doskonałym dodatkiem do ugotowanej kaszy z warzywami.

Obraz13

Olej  rzepakowy – nazywany oliwą północy bardzo bogate źródło wit A, E,  K oraz A 2,która w organizmie przekształca się w D3, zawiera niezbędne  nienasycone kwasy tłuszczowe, podobny do oliwy, przeciwdziała miażdżycy, chorobom serca dobry do krótkotrwałego pieczenia, duszenia i podsmażania.

Olej słonecznikowy – termicznie neutralny, zawiera mnóstwo kwasów tłuszczowych Omega 6, lecz niestety łatwo się utleniają w wysokich temperaturach. Jeśli kupować to tylko tłoczony na zimno.

Olej z pestek winogron – ma najwięcej kwasu linolowego, który obniża znacząco poziom cholesterolu, jest też jednym z najsilniejszych antyoksydantów- redukujących ilość wolnych rodników w organizmie przez co wzmacnia odporność – wyciąg z pestek winogron skutecznie niszczy komórki rakowe skóry, sutka, jelita, płuc i żołądka.

Olej z czarnuszki – mówi się o nim „złoto faraonów” ma działanie przeciwapalne, uodparniające, uważa się go jeden z najefektywniejszych antybiotyków. Pomocny przy wzdęciach, nadkwasocie i nieświeżym oddechu. Bierze udział przy tworzeniu nowych komórek dlatego pomocny  leczeniu astmy, kaszlu, katarze siennym.

Olej z ostropestu – posiada doskonałe właściwości stymulujące pracę wątroby i dróg żółciowych, pomaga w wydalaniu substancji toksycznych z organizmu. Warto go przechowywać w lodówce i dodawać do surówek i soków warzywnych.

Oliwa – z pierwszego tłoczenia pełni ogromną funkcję ochronną w profilaktyce miażdżycy i chorób serca. Ma dużo prowita.A wit. Ci E oraz fosfor, potas i żelazo- obniżające ciśnienie tętnicze.

Sekret zdrowia i szczupłej sylwetki

  • KOD  METABOLICZNY  połączony z testem nietolerancji pokarmowej
  • Zmiana struktury spożycia a nie jej ilości,
  • Różnorodność posiłków zarówno pod względem kolorystyki jak i termiki
  • Regularne posty lub oczyszczanie organizmu np.: według zasad propagowanych przez dr Ewę Dąbrowską – dieta owocowo- warzywna, ” Jaglany detox „ Marka Zaremby itp.

Życzę Państwu dużo zdrowia i ciekawych eksperymentów kulinarnych!

plakat_pro

Tags: , , ,